PLAN PRACY Z PODZIAŁEM NA JEDNOSTKI LEKCYJNE DLA KLASY VI
TECHNIKA KOMPUTEROWA W ŻYCIU CZŁOWIEKA 2 godz.
Lekcja 1. Przypomnienie zasad bezpiecznej pracy z komputerem i regulaminu pracowni
– Przypominają sobie regulamin pracowni komputerowej, – przypomnienie zasad bezpiecznego użytkowania komputera,
– Znają i przestrzegają regulaminu pracowni komputerowej, – przestrzegają zasad bezpiecznej pracy z komputerem, – przestrzegają zasad higienicznej pracy z komputerem, – opisują prawidłowo zorganizowane stanowisko komputerowe, – dostrzegają zagrożenia dla własnego zdrowia wynikające z łamania zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem, – potrafią uruchomić zestaw komputerowy i poprawnie zakończyć jego pracę.
W czasie lekcji uczniowie redagują lub dokładnie interpretują regulamin pracowni komputerowej. Realizację tego zadania może uatrakcyjnić wykorzystanie syntezatora mowy (jeśli mamy go w pracowni). Zajęciom powinny towarzyszyć ćwiczenia w uruchamianiu i wyłączaniu zestawu komputerowego. Lekcja 2. Prawa autorskie do programów
– Omawiają prawa i obowiązki użytkownika szkolnej pracowni komputerowej, – poznają przejawy piractwa komputerowego, – omawiają sposoby zapobiegania piractwu komputerowemu,
– Przestrzegają obowiązków użytkownika szkolnej pracowni komputerowej, – szanują własność intelektualną. Nauczyciel prezentuje uczniom przykłady licencji, odczytuje im lub sami odczytują fragmenty ustawy o prawie autorskim. Zajęcia warto wzbogacić pogadanką na temat poszanowania własności prywatnej i szacunku dla wysiłku intelektualnego człowieka.
PRACA Z KOMPUTEREM 2 godz.
Lekcja 1.Profilaktyka antywirusowa – Zapoznają się z rodzajami i zagrożeniami wirusami komputerowymi -omawiają zasady profilaktyki antywirusowej – Potrafią wymienić rodzaje i sposoby rozprzestrzeniania się wirusów komputerowych,prawidłowo stosować profilaktykę antywirusową Wyszukujemy w internecie najnowszych wiadomości na temat wirusów komputerowych Lekcja 2. Podstawowe operacje systemu operacyjnego Windows-powtórzenie i rozszerzenie
– Uczniowie przeglądają dysk za pomocą aplikacji Eksplorator Windows,poznają nowe sposoby wykonywania operacji znanych np. skróty klawiszowe,menu podręczne – Wykorzystanie narzędzi systemowych -Scandisk, defragmentator - Znajdowanie plików za pomocą narzędzia ZNAJDŹ
– Uczniowie posługują bez problemów skrótami klawiszy i menu podrecznym – Potrafią wyszukać niezbędny plik na dysku Należy zwrócić uwagę, aby uczniowie posługiwali się prawidłową terminologią.
PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIA KOMPUTERA
Edytor grafiki 1 godz. Lekcje 1. Korzystanie z narzędzi programu graficznego –powtórzenie i rozszerzenie
– Uczniowie komponują rysunki z gotowych elementów – Obracają wybrane elementy – Kopiują,wklejają i wycinają wybrane elementy w programie Paint – Zapisują swoją prace w wybranym folderze – Stosują narzędzia do malowania w tworzeniu bogatych kolorystycznie kompozycji graficznych, – pobierają z rysunku kolory rysowania i tła, – dołączają napisy do rysunku, – dokonują wyboru czcionki i jej atrybutów, – tworzą w edytorze grafiki ozdobne napisy. – Wykonują operacje na wybranym rysunku – Potrafią kopiować pomiędzy plikami graficznymi wybrane elementy i zapisywać je – poprawnie stosują poznane narzędzia służące do tworzenia i przekształcania rysunków w edytorze grafiki.
Należy podkreślać możliwość dokonywania zmian w tworzonym rysunku, wskazując ją jako zaletę pracy z komputerem. Ćwiczenia powinny być zróżnicowane, dobrane indywidualnie pod względem możliwości, ale także zainteresowań uczniów PISANIE 5 godz.
Lekcja 1. i 2. Formatowanie dokumentu-powtórzenie i rozszerzenie – przypomnienie podstawowych pasków narzędzi w programie Word-ich zastosowanie -przypominają polecenia zapisywania dokumentów w plikach na dysku, – - Przypomnienie zasad poprawnego formatowania tekstu - Jak korzystamy z klawiatury – kombinacje klawiszy - przypomnienie zasad numerowania i wypunktowania - Aktywowanie części tekstu, wykorzystanie funkcji kopiuj, wklej, znajdź, zmień - Wstawianie do dokumentu symboli - Wstawianie rysunków z katalogu CLIPART - Wykorzystanie WORDART i autokształtów - Ustawienia strony - Redagujemy teksty z zastosowaniem poznanych możliwości programu (np. projektujemy wizytówkę, piszemy ogłoszenie, list) – uczniowie potrafią nazwać poznane paski narzędzi i wskazać ich zastosowanie w programie Word (standardowy,formatowania i rysowania) – usuwają drobne usterki powstałe w trakcie pisania tekstu, stosując klawisze do kasowania znaków i cofając ostatnio wykonywaną operację, – przeglądają napisany tekst, przesuwając po nim kursor tekstowy, stosując klawisze do sterowania kursorem, – zapisują tekst w pliku we wskazanym folderze na dysku, – wyjaśniają znaczenie częstego zapisywania tworzonego dokumentu w pliku i stosują się do przedstawionej zasady. – Prawidłowo potrrafią wstawić do tekstu Cliparty i WordArt
– Należy od początku zadbać o to, aby pisane przez uczniów teksty były poprawne nie tylko pod względem technicznym, ale także pod względem ortograficznym i gramatycznym. - uczniowie wykonują do tych ćwiczeń prace na zadany temat np. redagujemy ogłoszenie z okazji Dnia Ziemi Lekcje 3. Wykorzystanie paska tabele i krawędzie –utrwalenie i przypomnienie
– Potrafią stworzyć tabele i zmienić jej wygląd – Przypomninają sposoby zmiany wyglądu tabel, scalania komórek – Potrafią stworzyć tabele i zmienić jej wygląd wykorzystując pasek tabele i krawędzie
Lekcje 4. 5. Projektujemy i wykonujemy wizytówki w programie Word.Drukowanie prac
– Uczniowie wykorzystują poznane paski narzędzi w programie Word – Projektują i wykonują swoją wizytówkę z wykorzystaniem Clipartów WordArt-a
– Potrafią formatować tekst i tabelę – Potrafią zapisać i wydrukować soją pracę Wszystkie prace uczniowie samodzielnie drukują Każda z prac zostaje oceniona KORZYSTANIE Z MULTIMEDIALNYCH ŹRÓDEŁ INFORMACJI 7godz. Lekcja 1. i 2 Praca z multimedialnymi programami edukacyjnymi - uczniowie poznają pojęcia:multimedia, komputer multimedialny, program multimedialny,program edukacyjny -uruchamiają multimedialne programy edukacyjne i poznają zasady pracy z nimi, wykorzystują te programy do zdobywania, utrwalania i weryfikowania swojej wiedzy i umiejętności -potrafią opisać cechy programów multimedialnych,sprawnie się nimi posługują - umieją wykorzystać programy edukacyjne do rozwiązywania różnych zadań Uczniowie wykorzystują na zajęciach programy edukacyjne, słowniki, encyklopedie. Lekcja 3 Prezentacje multimedialne ciekawą formą przedstawiania informacji. -uczniowie poznaja pojęcie prezentacji multimedialnej -poznają program PowerPoint -zapoznają się z pojęciem slajdu, poznają budowę przykładowej prezentacji, sposoby sterowania pokazem -uczniowie wiedzą co to jest prezentacja multimedialna, do czego służy program PowerPoint -potrafią wyjaśnić czym jest slajd w prezentacji multimedialnej, nazywają podstawowe elementy budowy prezentacji Lekcje 4 Poznajemy zasady pracy na slajdach.Zastosowanie hiperłączy
– Poznają zasady poruszania się po programie – Zapoznają się z zastosowaniem hiperłączy w prezentacji – Potrafią zmieniać dowolnie wygląd slajdu, umieszczać w nim napisy i obrazy – Prawidłowo stosują hiperłącza
Uczniowie na zasadzie prób i błędów wstawiają hiperłącza do wybranych slajdów i obrazów
Lekcje 5 i 6 Tworzymy prezentacje multimedialne . Skanowanie wybranych materiałów do prezentacji.
– Uczniowie poznają zasadę skanowania – Wykonują prezentację na dowolny temat z zastosowaniem obrazu i dźwięku – Znają zasadę działania skanera,potrafią z niego korzystać – Potrafią tworzyć prezentację multimedialną -Temat prezentacji jest dowolny, związany z zainteresowaniami ucznia
Lekcja 7 Zapis i ocena prezentacji
– Uczniowie przedstawiają w obecności klasy swoją prezentację – Zapisują swoją prace na dyskietce bądź płycie CD – Uczeń potrafi ocenić obiektywnie prace innych – Umie zapisać swoją prezentacje na dyskietce bądź płycie -Uczniowie demonstrują prezentacje na forum klasy Arkusz kalkulacyjny 6 godz. Lekcja 1. Budowa arkusza kalkulacyjnego. Podstawowe pojęcia. - Uczniowie poznają budowę arkusza kalkulacyjnego i podstawowe pojęcia z nim związane - uczniowie znają rozszerzenie charakterystyczne dla arkusza -uczniowie wiedza do czego służy arkusz kalkulacyjny, znają jego podstawową budowę - nauczyciel zapoznaje z podstawowymi pojęciami arkusza-komórka,adres komórki, adresowanie względne i bezwzględne Lekcja 2. Pierwsze obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym-ćwiczenia w gotowych arkuszach -poznają sposoby poruszania się w obszarze arkusza kalkulacyjnego -uczniowie wiedzą jak wpisywać dane do komórek potrafią prawidłowo wpisać i zastosować podstawowe formuły Lekcja 3. i 4. Projektowanie i tworzenie prostych arkuszy. -uczeń zapoznaje się z zasadą kopiowania komórek i obszarów, wstawianiem wierszy i kolumn - uczen potrafi samodzielnie przygotować tabele-wpisać proste formuły,kopiować komórki i obszary, wstawiać wiersze i komórki, wie co to jest adresowanie względne i bezwględne -nauczyciel przygotowuje zadania z treścią ,których rozwiązanie należy obliczyć poprzez arkusz kalkulacyjny
Lekcja 5. i 6. Formatowanie arkusza. Wykorzystanie akusza do wykonywania różnych obliczeń -Uczeń zmienia wygląd arkusza wg potrzeb , potrafi wykorzystać poznane funkcje i narzędzia, wstawić wybrany wykres -uczeń potrafi wykorzystać poznane wiadomości na temat poruszania się po arkuszu i zmiany jego wygl ądu z zastosowaniem funkcji Nauczyciel przygotowuje ćwiczenia dla uczniów w celu sprawdzenia opanowania dotychczasowych wiadomości z arkusza kalkulacyjnego
Baza danych 5 godz.
Lekcja 1. Zalety komputerowego przetwarzania informacji -uczeń zapoznaje się z definicją baz danych, ich rodzajami -poznaje obszary zastosowań baz danych i ich zastosowanie uczen wie do czego służy baza danych,potrafi ją zdefiniować potrfafi wymieńić obszary zastosowań - nauczyciel przygotowuje prezentacje przedstawiającą zastosowanie baz danych w różnych dziedzinach Lekcja 2. Budowa bazy danych i podstawowe pojęcia z nią związane na przykładzie gotowej bazy danych. -uczeń zapoznaje się z poszczególnymi nazwami pół w bazie danych,poznaje nazwy pasków itp. -uczeń zna budowę bazy danych potrafi wymienić ich nazwy i zastosowanie, wskazuje pole i rekord - potrafi analizować dane w bazie danych -Uczniowie budowę baz danych poznają w oparciu o program Biblioteka zawarty na płycie CD INFORMATYKI 2000 Lekcja 3. i 4. Przeglądanie bazy , wyszukiwanie informacji, porządkowanie bazy. -uczniowie zapoznają się z zasadmi poruszania się po bazie i posługiwania się nią uczeń potrafi porządkować dane,stosować kryteria porządkowania wie jak używać Edycji Rekordu potrafi uzupełniać dane w celu uzupełnienia bazy odszukiwać i usuwać wybrane elementy z bazy danych, filtrować -uczeń pracuje na ćwiczeniach z płyty CD INFORMATYKI 2000,końcowe ćwiczenia zostają ocenione Lekcja 5, Tworzenie bazy danych – ćwiczenia utralające -uczniowie w ramach ćwiczeń i utralenia poznanych wiadomości tworza bazę danych zawierająca określone dane, dodają pola i uzupełniaja dane , - uczniowie potrafia samodzielnie stworzyć bazę danych, praidłowo ja zmodyfikować, sortować dane,
ZDOBYWANIE INFORMACJI I KOMUNIKOWANIE SIĘ Z Z POŚREDNICTWEM INTERNETU 5 godz Lekcja 1 i 2 Internet- największe źródło wiedzy.Przeglądanie wybranych stron internetowych. – Poznają pojęcia: internet, sieć WWW, strona WWW, adres strony WWW, przeglądarka internetowa, – łączą się z internetem, – otwierają w przeglądarce internetowej strony WWW o podanym adresie, – rozłączają się z internetem. – Wyjaśniają, czym jest internet, sieć WWW, strona WWW, – potrafią uruchomić przeglądarkę internetową, połączyć i rozłączyć się z internetem, – potrafią otworzyć w przeglądarce stronę WWW o podanym adresie, – wykorzystują podstawowe funkcje przeglądarki do przeglądania stron WWW, – korzystają z różnych przeglądarek internetowych. – Wyjaśniają, czym jest internet, sieć WWW, strona WWW, – potrafią uruchomić przeglądarkę internetową, połączyć i rozłączyć się z internetem, – potrafią otworzyć w przeglądarce stronę WWW o podanym adresie, – wykorzystują podstawowe funkcje przeglądarki do przeglądania stron WWW, – korzystają z różnych przeglądarek internetowych. – Znają budowę strony WWW i rozróżniają jej elementy, – potrafią korzystać z odsyłaczy, – odczytują informacje zgromadzone na stronach WWW, – potrafią wykorzystać informacje zgromadzone na stronach WWW do opracowania pisemnej wypowiedzi (w edytorze tekstu) na zadany temat, – potrafią zapisać w plikach pozyskane z internetu informacje i wykorzystać je do opracowania własnych wypowiedzi. - uczniowie pod koniec tego etapu dostają zadanie do wykonania na ocenę –wyszukanie i pobranie z inernetu oraz zapis informacji na wybrany temat Lekcja 3 i 4 Poczta elektoroniczna – zakładanie kont. Wysyłanie i odbiór poczty elektronicznej. -zapoznają się z zasadą działania poczty elektronicznej -poznają budowę adresu poczty e-mail -zapoznają się zasadą zakładania konta -uczeń wie do czego służy poczta elektroniczna potrafi wybrać gdzie i jakie konto chce założyć -umie założyć konto, wysyłać i odbierać poczte elektroniczną Lekcja 5 Rozmawiamy poprzez internet.Różne sposoby porozumiewania się poprzez sieć.
-uczniowie zapoznają się z różnego rodzaju komunikatorami internetowymi -uczeń potrafi wybrać najbardziej dla siebie odpowiedni komunikator potrafi odowiednio się zalogować i rozmawiać poprzez internet za pomocą klawiatury albo mikrofonu. -Nauczyciel zapoznaje uczniów z zasadą działania komunikatorów internetowych a następnie uczniowie samodzielnie rozmawiają za ich pomocą TECHNIKA KOMPUTEROWA W ŻYCIU CZŁOWIEKA 2 godz Lekcja 1 Zastosowania komputera w różnych dziedzinach.Urządzenia oparte na technice komputerowej. -poznają podstawowe zastosownia komputerów w swoim najbliższym otoczeniu, omawiaja korzyści wynikające z zastosowania komputerów - poznją wpływ informatyki na życie człowieka -poznją przykłady urządzeń opartych na technice komputerowej - wiedzą jakie istnieja korzyści wynikające z zastosowania komputerów, - znaja i doceniają rolę komputera jako narzędzia codziennego użytku - potrafią wymienić urządzenia oparte na technice komputerowej Lekcja2Komputer jako źródło rozrywki -wybieraja i uruchamiają grę komputerową o charakterze edukacyjnym -poznaja scenariusz i cel gry -poznaja zagrożenia związane z grami komputerowymi -uczniowie samodzielnie potrafia uruchomić grę komputerową i korzytsać z niej prawidłowo - dostrzegają różne zagrożenia wynikające z niewłaściwego wyboru gier komputerowych
Opracowała-Magdalena Lewandowska na podstawie Programu Nauczania Informatyki DKOS-4014-40/02 |